De som har reist mye har ingen planer, men tar det som det kommer

5. mar, 2017

God mat. Fantastiske folk. Vakker natur. Spennende historie. På østkysten av Mexico finner du elskverdige steder du bare drømmer om.

Vi besøkte flere steder i nærheten av Playa Del Carmen. Playa er en fin plass med gode matsteder og vakre strender, men det er først når du drar nedover til Tulum at du ser den lokale kulturen. I Mexico er kollektivbussene utrolig billige. Man betaler bare 40 pesos (15 kr) for en times vantur nedover østkysten. Det er derfor gode muligheter til å utforske. Byen Tulum er bygd på 12 meter klipper langs det karibiske hav. Her får man et møte med mayakulturen og mayaruinene. Mayafolket er malt fra topp til tå. Kroppsmalingen er kunst, og dansen de gjør er helt spesiell. Vi snorklet og så to søte skilpadder. Det var helt klart et høydepunkt. På østkysten finner man et rikt skilpaddeliv, men pass deg for vepsene på stranda. De kan være overivrige.

Vi ville også reise innover i landet, nærmere sagt Chichen Itza. På denne turen fikk vi se hvordan mange av meksikanerne virkelig lever. På vei til Chichen Itza så vi mye fattigdom. De fleste har mat, men levekårene er veldig dårlige. De er er avhengig av turismen. Etter en tre timers busstur fikk vi se KuKulkanpyramiden som ligger under UNESCOs verdensarv. Dette er et tempel som ble bygd av Itzaene i det tolvte århundre. En liten lydeffekt oppstår hvis man klapper i hendene på den nordlige enden av pyramiden. Dette er et magisk byggverk som viser meksikansk kultur. I tillegg til dette fikk vi oppleve en cenote, som er et synkehull, som følge av sammenbruddet av kalkstein. Cenoter har i tidligere tid blitt brukt til ofring. På vei tilbake til Playa stoppet vi i Valladolid. Her kan man se autentiske Mexico - spennende arkitektur med innslag av sterke farger, dans i gatene og lokale matplasser med taco som førsteprioritet.

Vi ville ikke ligge på latsiden. Nest siste dag kjørte vi båt til øya Isla Mujeres. På norsk er stedsnavnet "Kvinneøya". Øya ligger 30 minutter utenfor kjente Cancun. Dette er helt klart et paradis. Vi leide en golfbil og utforsket hele øya. Den er omtrent 7 km lang. Magiske strender, verdens største undervannsmuseum, et skilpaddereservat og shoppinggater var noen av høydepunktene. Innbyggerne er generelt veldig gjestfrie og snille på østkysten av Mexico, og ikke minst, de lager veldig god mat. Vi prøvde alt fra tacos til quesadillas. Maten er billig og du får masse mat. En god oppsummering på reisen til Mexico er rett og slett "nam nam". Det samme som maten.

4. aug, 2016

Landet nord i Afrika byr på mange spennende opplevelser. Kulturforskjellen er den største.

Det første vi la merke til var trafikken i Kairos gater. Barna hadde ikke bilbelte, for de sto oppreist i baksetet. Andre familier kjørte motorsykkel, og hadde tre barn sittende bak uten hjelm. Alle bilene hadde bulker og riper i lakken. I Norge er det kontrollerte former i trafikken, her er det kaos. I Kairo så vi en motorsyklist kræsje med en annen bil. Det virket vanlig. Biltuta er aldri stille. De bruker biltuta til å signalisere alt. Hvis man skulle brukt tuta så mye i Norge, ville noen begynt å lure på om det var noe skikkelig galt. Det ironiske er at det er satt opp skilt med tuting forbudt. Vi måtte le.

Det andre vi la merke til var innbyggernes aggressivitet og sosiale uaksept. De tok ikke nei for et nei. Turistene kunne komme med mange unnskyldninger, men det stoppet ikke selgerne. De gravde så langt ned i møkka at man ikke kunne finne mer møkk. Det virker som alt de sier er et spill for galleriet. Dette gjaldt ikke alle, men flere var veldig aggressive. Det virket som flere av de aldri hadde sett blonde jenter før. Det var en mann som ville ta selfie med dama mi. Hun sa nei, men han tok heller ikke nei for et nei. Det er ikke lett å være jenteturist i Egypt. Både damer og menn stirrer på deg. Lenge. Veldig lenge. Damene er nesten verst. Noen ganger ville vi vise fingeren. Vi lot være, og stirret de i senk.

Jeg vet hva du tenker. Dette reiseinnlegget virker veldig negativt. Det er ikke meningen. Egypt er spennende på flere måter. Landet byr på fantastiske byggverk. Pyramidene er majestetiske. Formfulle. Ubegipelige fengende. Det er helt utrolig at mennesker kunne bygge disse i tidligere tid. Røffe miljøer skiller seg fra Norge. Man får et innblikk i hvordan innbyggerne i Egypt har det akkurat nå. De har det ikke lett, men de prøver å holde humøret oppe. Maten er overraskende god. Kjøttmat er alfa omega. Mange av innbyggerne er veldig hjelpsomme, og de prøver så godt de kan. Flere er skeptiske til landet, men det skal du ikke være. Du lærer masse om kulturforskjeller.

16. jan, 2016

Vi dro til vakre Gran Canaria for å feire mors 60-års dag.

Det er alltid godt å reise til varmere strøk. Samtidig som gradestokken viste 15 minusgrader hjemme i Norge, var det 40 grader varmere på Spanias berømte øy. For all del, jeg er veldig glad i snø, men gode strandforhold slår alt. Etter flere måneder uten sol får kroppen sjokk de første dagene. Men da er det greit at sola ikke var så sterk.

De resterende dagene av 2015 ble også brukt til fjelltur. Naturområdene på Gran Canaria er vakre. Øya ligger nærmere Afrika, og det synes. I horisonten kunne vi skue en vakker solnedgang. Stillhet. Farger. Et magisk øyeblikk. Som fotograf var dette en god anledning til å ta kreative bilder. Flere og flere turister ankom stedet etter hvert som sola gikk ned.

Vi feiret nyttårsaften på et fire stjerners hotell. God mat. Passende musikk. Dansegulv for de minste. Dette var perfekt. Et par hundre meter unna kunne vi se et spektakulært fyrverkeri. Det var ti minutter forsinket, men vi ble veldig glade når den første raketten smalt. Fyrverkeriet dekket hele himmelen. 2016 begynte med et stort pang. Nå gleder vi oss til resten av dette året. Nytt år, nye muligheter.

14. okt, 2015

Romantikken blomstrer i Frankrikes hovedstad. Paris er en spektakulær by som anbefales på det sterkeste.

Jeg er en eventyrlysten person som liker å reise. Oppleve. Erfare. Nyte. Paris er en av Europas mest spennende byer. Etter den store interessen for sykkelrittet Tour De France har Parisfeberen økt kraftig. Champs-Élysées har blitt en av verdens mest berømte gater. Kanskje ikke så rart når Triumfbuen pryder gaten med inngraverte navn av franske generaler. Shoppinggaten fylles også av handleglade turister som kan friste med merkevarer til en dyr penge.

En av mine største spenningsmomenter var Eiffeltårnet. Er det så spektakulært som alle sier? Ja! Det kjente landemerket med sine 324 meter gir deg en wow-følelse. "Beina" på tårnet er like store som hus. Jeg fikk oppleve solnedgangen i andre etasje. Utsikten over byen er ubeskrivelig. Romantisk. Dette var et øyeblikk jeg aldri vil glemme. Som en entusiastisk fotograf var jeg i fyr og flamme. Alle, og da mener jeg absolutt alle skulle ta en selfie med tårnet i bakgrunn, forgrunn og litt på siden. Selfie-sticks florerte sentrum. Noen skulle til og med hoppe over tårnet, meg inkludert.

Ikke bare avsluttes verdens største sykkelritt i byen, men Paris har også verdens største museum. Louvre er det meste besøkte kunstmuseum. Museumet er så stort at du kan spasere i flertalls timer. Jeg hilste på "Mona Lisa". Hun holder seg godt. Det morsomme er at "Mona Lisa" er så lite, mens rommet det henger i er så stort. Her var det faktisk kø for å få tatt bilde av et bilde. Rart det der.

Katakombene var en fryktinngytende opplevelse. Det er et omfattende system bestående av 300 kilometer underjordiske ganger, sjakter og rom. En del av dette benyttes som gravplass. De kaller det "Dødens Rike". Jeg gikk over 1 km med knokler fra mennesker på hver sin side. Det høres ganske sykt ut, og jeg ble litt syk innvendig. Kvalme og små brekkninger var et faktum. Men noen ganger må man heve seg over "sykdommen": Med små regndråper som traff bakken og stillheten kunne dette vært tatt ut av en skrekkfilm. Det passer bra fordi jeg liker skrekkfilmer.

Disneyland avsluttet en magisk tur til Paris. Helt siden jeg var liten har Disneyland vært en drøm. Nå gikk det i oppfyllelse. Jeg tok high-five med Mikke Mus og sang karaoke med Langebein. Dette er et "land" som passer for barn og voksne. Det er veldig stort og består av to parker. Attraksjonene er spektakulære. Du tror ikke før du får se det. Jeg vil ikke fortelle noe mer, resten får være en hemmelighet. Jeg vil takke Paris, du er en vakker by.

Se bilder fra turen ved å trykke på linken: Paris.

2. mar, 2015

Seks smilende lærere og 67 spente elever reiste til Tsjekkias hovedstad, helt uvitende om hvordan dette ville gå. Det ble en uforglemmelig tur.

En stor gjeng ventet spent på Gardermoen, Oslo Lufthavn. De ventet spent på en tur helt utenom det vanlige. Høy latter og god stemning rommet den store flyplassen. VG2 Medier og kommunikasjon skulle ha sin årlige tur til utlandet. De siste årene har skolen dratt til Praha, den historiske byen mest kjent for Karlsbroen og den astronomiske klokken. Det var ikke noe unntak i 2015. Jeg bidro som kontaktlærer. Mange av elevene har ikke vært på tur uten sine foreldre. De var derfor ekstra spente. Denne turen skulle bidra til økt sosial handlingskompetanse og faglige kunnskaper.

Flyreisen gikk knirkefritt og beliggenheten i Praha var utmerket. Elevene ville heller se på byen enn å henge på hotellet. Det var et godt tegn. Praha byr på mange severdigheter og kulturelle happenings. Det er utrolig spennende å komme til en stor by for en 17-åring. Det husker jeg selv. I løpet av uken besøkte vi Knokkelkirken, vi fikk en guidet tur i Praha by, vi besøkte Kommunistmuseet, samt Modern Art Museum. Det var noe for enhver smak. Elevene skulle gjennomføre en fotooppgave underveis. Det likte de veldig godt.

Tiden går veldig fort når man har det gøy. Det var alltid noe som skjedde. Jeg prøvde å ta en del bilder. Disse kan du se ved å trykke på denne linken Praha. Knokkelkirken var helt klart høydepunktet. Her kan man skue rester av om lag 40 000 skjeletter. Kirken var veldig spesiell, og elevene stod måpende foran skjelettene. Etter tre hele dager i Tsjekkia gikk reisen mot slutten. Vi avsluttet det hele med en koselig middag på "TGI Friday`s". Der feiret vi en av elevene som hadde bursdag. Dette var toppen av kransekaka. Skoleturen til Praha var en uforglemmelig tur.